پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ

بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ

مقدمه :

تاریخ سرگذشت گذشتگان و عبرت آموز آیندگان است . هر کشوری متعلق به تاریخ و گذشته خود است و حوادث رخ داده در آن ، پشتوانه فرهنگی آن کشور محسوب می شود. فردی که از گذشته تاریخی خود مطلع است ، از فرهنگ جامعه خویش دور نیست و در بطن آن زندگی می کند و با کسب تجربه زندگی را برای خود هموار می سازد.

عموماً کتب درسی تاریخ ، همیشه مملو از نام ها و اسامی پادشاهان ، وزیران ، سلسله ها و وقایعی است که دانش آموزان باید آنرا بخوانند و حفظ نمایند. در نتیجه عملاً در کلاسهای تاریخ کاری جز بالا بردن سطح محفوظات انجام نمی گیرد و نقش معلم ، در حد داستان گویی و نقالی خلاصه می شود.

دکتر صادق زیبا کلام در کتاب « سنت و مدرنیته» نحوه آموزش تاریخ را در جامعه ایران و اروپا با یکدیگر مقایسه می کند و می گوید : در نظام آموزشی و پرورشی ما به مشتی حفظیات ، القائات و تحریفات سیاه و سفید ، بدون آنکه چراغی فرا روی نسل جوان ما ، برای شناخت و درک گذشته اش قرار دهد و کمکی در جهت ایجاد هویت برای زمان حالش بنماید تقلیل یافته است. در اروپا و امریکا ، آموزش تاریخ عبارت است از ایجاد و پرورش استعدادها و قوه تجزیه و تحلیل گذشته .[1]

پژوهنده نیز طی سالها تجربه بخوبی درک نموده که دانش آموزان بطور کلی علاقه ای به درس تاریخ و کلاس تاریخ ندارند ، پس با شروع این کار پژوهشی سعی می کند راههایی جهت ایجاد علاقه و شوق در دانش آموزان ایجاد کند ، تا این مشکل بزرگ را در کلاس درس
مرتفع سازد.

1 ـ 1 بیان موضوع :

مشکل اصلی که پژوهنده با آن روبرو است ، عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ می باشد و جستجو برای یافتن راههایی جهت افزایش علاقمندی دانش آموزان به درس و کلاس تاریخ مهم ترین هدف پژوهنده می باشد.

2 ـ 1 توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله :

پژوهنده لیسانس تاریخ را در دانشکده ادبیات فارسی دکتر علی شریعتی شهر مشهد اخذ نموده است و حدود 17 سال سابقه کار دارد. هم اکنون در دبیرستان دخترانه صیرفی واقع در منطقه قاسم آباد ، شریعتی 9 ، تدریس می کند. دبیرستان صیرفی تنها مدرسه موضوعی در استان خراسان و تا سال پیش ، در کل ایران می باشد . مدرسه موضوع محوری ، مدرسه است که کلاسهای درس آن بر اساس موضوع درس ، مشخص شده است ، یعنی ما در این مدرسه کلاسهای زیر را داریم :

کلاس تاریخ ـ کلاس جغرافیا ـ کلاس زبان انگلیسی ، کلاس زبان فارسی ـ کلاس ادبیات فارسی ـ کلاس عربی ـ کلاس دینی ـ کلاس قرآن ـ کلاس مطالعات اجتماعی ـ کلاس ریاضی کلاس شیمی ـ کلاس فیزیک ـ کلاس زیست شناسی.

در طبقه دوم دبیرستان ، کلاسهای ریاضی ، فیزیک ، شیمی و زیست شناسی قرار دارد ، چرا که آزمایشگاه فیزیک ، شیمی و زیست شناسی در این طبقه واقع شده است. و بقیه کلاسها در طبقه سوم قرار دارد. مجموع این کلاسها 13 کلاس می شود. این دبیرستان توسط خیری بنام آقای صیرفی در سال 77 بنا شده است و دارای 3 طبقه ، حیاط نسبتاً بزرگ با باغچه کاری در حاشیه آن ، کتابخانه و اتاق کامپیوتر و وسایل سمعی و بصری می باشد. این مدرسه دو نوبته است و در هر نوبت حدود 450 دانش آموز مشغول تحصیل می باشند.

با وجود آنکه بعد از یکسال از افتتاح آن ، مدیریت محترم دبیرستان ، شیوه نام گذاری کلاسها را بر اساس موضوع محوری قرار دادند و هر درس کلاس مخصوص بخود را دارد و در هر کلاس نیز کمد یا ویترین نسبتاً بزرگی با دربهای شیشه ای نصب شده است و از ابتدای امر از کلیه همکاران دعوت به همکاری نمودند تا در امر تجهیز این کلاسها ، تهیه وسایل کمک آموزشی ، نقشه ، پوستر و … سهیم باشند ، ولی متاسفانه همکاران آن طور که باید از وجود این کلاسها با امکانات موجود ، به نحو احسن استفاده ننمودند.

پژوهنده نیز به علت بیماری ، حدود چهار سال از تدریس معاف بود و بطور غیر مستقیم در کادر اجرایی ، با دانش آموزان و سایر همکاران هم رشتة خود در تماس بود. در سال تحصیلی 82-83 ، پژوهنده دوباره به تدریس درس تاریخ می پردازد و متوجه می شود توجه و علاقه دانش آموزان نسبت به درس تاریخ نسبت به سالهای قبل بسیار بسیار کم شده است. پژوهنده در ماه اول تحصیلی این عدم علاقه و توجه را کاملاً در رفتار دانش آموزان ، نحوه نشستن ، گوش دادن و … آنان و نیز در آزمون اولیه ، مشاهده می نماید و حتی متوجه می شود که برخی از دانش آموزان نسبت به این درس نه تنها هیچگونه علاقه ای نشان نمی دهند ، بلکه ، تعدادی نیز کاملاً از این درس متنفر می باشند و بالاجبار در کلاس حضور می یابند.

پژوهنده می داند که تا دانش آموز را به درس و کلاس و کتاب تاریخ علاقمند ننماید ، هر زحمتی را در کلاس بکشد ، بیهوده است و دانش آموزان اگر بخواهند فقط به خاطر حضور و غیاب و یا نمرة قبولی ناپلئونی ، کلاس را تحمل نمایند ، نه تنها متن کتابها را طوطی واری حفظ خواهند نمود ، بلکه ارزش علمی و بار علمی برای آنان ندارد. پژوهنده به دنبال حل این مشکل بر می آید که چگونه علاقه مندی و توجه دانش آموزان را به درس تاریخ بیشتر نماید ؟! مسلماً اگر دانش آموزان بدون هیچ رغبتی وارد کلاس شوند و هیچ انگیزه أی برای خواندن ، گوش فرا دادن و یادگیری درس نداشته باشند ، تلاش دبیر در کلاس نه تنها مثمر ثمر نخواهد بود ،بلکه دانش آموزان روز به روز از این درس منزجرتر شده و با همین دیدگاه وارد اجتماع می شوند و دبیر نیز به هدف اصلی آموزش تاریخ ، عبرت آموزی از تاریخ گذشتگان ، نخواهد رسید.

به نظر پژوهنده باید راه هایی باشد تا در این وضع موجود تغییری حاصل نماید ، او معتقد است باید در بیان دبیر ، طریقه درس دادن ، حتی محیط و فضای آموزشی یک تحولی ایجاد کند تا در دانش آموز نیز تحول ایجاد شود ، اینها لازم و ملزوم هم هستند. اکنون پژوهنده ، با توجه به اهدافی که دارد به دنبال گردآوری شواهد می پردازد.

3-1 گردآوری اطلاعات ( شواهد 1)

در آزمون به عمل آمده در کلاس ، نمرات دانش آموزان بسیار بسیار ناراحت کننده بود و بیش از نیمی از دانش آموزان نمرة زیر 12 آورده بودند.[2]

مشاهده ظاهر بی توجه ، خسته ، بی علاقه کاملاً در دانش آموزان مشهود بود. پژوهنده متوجه شد در هنگام تدریس ، حواس اکثر آنان ، جای دیگر است و با علاقه و توجه لازم به درس گوش فرا نمی دهند .این مشاهدات با پرسش از درس تدریس شده ، در پایان کلاس و عدم پاسخگویی به سوالات از سوی دانش آموزان ، قطعی شد و این امر را برای پژوهنده مسلم نمود که دانش آموزان توجهی به درس نداشته و ندارند.

بعد از مشاهده جو حاکم بر کلاس ، ثبت نمراتی بسیار پایین ، پژوهنده درصدد مصاحبه با دانش آموزان بر می آید تا شاید علل این عدم علاقه را دریابد .

نمونه هایی از چندین مصاحبه :

مصاحبه اول :

پژوهنده : "خانم الف" علت عدم توجه و گوش ندادن شما در هنگام تدریس درس چیست ؟

خانم الف : من از این روش تدریس اصلاً خوشم نمی آید ، هر جلسه تکراری ، دبیر می آید ، اول ساعت از 4 الی 5 نفر درس را می پرسد ، حدود 10 الی 15 سوال از درس جلسة قبل . بعد شروع می کند مسلسل وار درس جدید را میدهد و آخر هم می پرسد سئوالی ندارید؟ خداحافظ !!

پژوهنده : به نظر شما چه بکنیم تا شما بهتر به درس توجه نمایید و بهتر فرا بگیرید ؟

مصاحبه اول :

پژوهنده : " خانم الف" نظر خود را در رابطه با روش تدریس تاریخ بیان کنید ؟

خانم الف : از زمانیکه ما دانش آموزان در امر تدریس مشارکت بیشتری داریم ، بسیار به درس علاقه مند شده ام. اینکه خودم می خواهم مبحثی را برای سایر دوستانم تدریس نمایم یک احساس غروری در من ایجاد می کند و تلاش می کنم با مطالعه کافی به کلاس بیایم و دوستانم می گویند چون می خواهیم کارت را ارزیابی کنیم ، با توجه زیادی به مباحث تدریس شده است گوش فرا می دهیم.

مصاحبه دوم :

پژوهنده : " خانم ب" نظر خود را در رابطه با کلاس و درس تاریخ بگویید. آیا در علاقمندی شما به این درس و میزان توجه شما بدان تغییری حاصل شده است ؟

خانم ب : بله بسیار زیاد ، از زمانیکه کلاس تغییر شکل داده است و ابتدای ورودی به کلاس ، در سر در آن طرحی از تخت جمشید ( یک مکان تاریخی) را مشاهده می کند و وقتی به درون کلاس می آید ، پوسترهای مکانهای تاریخی ، عکس شاهان و موسسین سلسله ها ، وسایل بسیار متنوع و زیبای هر دورة تاریخی ، نقشه های تاریخی ، انواع وسایل ، سکه ، آلبوم تمبر … را می بیند ، مسلماً احساس وی در اینکه وارد کلاس تاریخ شده است تداعی می شود و هم هضم درس برایش آسانتر صورت می گیرد و هم توجه و علاقشان به درس بیشتر شده است بالاخص که خود در تهیه همه اینها و حتی در تدریس درس کاملاً مشارکت دارد .[3]

پژوهنده مشاهده می کند هر ماه نمرات دانش آموزان بهتر می شود و نمرات سه ماهه دوم درصد قبولی رضایت بخشی را نشان می دهد .[4]



خرید فایل



لینک منبع :بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ

بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ - دانلود پروژه و ... payanname2020.rozblog.com/.../-بررسی-عدم-علاقه-و-توجه-دانش-آموزان-در-کلاس-درس-تاریخ-.html‎Cached27 ژوئن 2016 ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 839 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ - دانلود پروژه و مقاله nabproje.rozblog.com/.../-بررسی-عدم-علاقه-و-توجه-دانش-آموزان-در-کلاس-درس-تاریخ-.html‎Cached27 ژوئن 2016 ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 839 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: ... دانلود فایل ( روش تحقیق بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس ... dlkadest.ir/dlarticle2061.html‎Cached4 دسامبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(روش تحقیق بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ atqtn.stu1.ir/post/1‎Cached11 ا کتبر 2016 ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ - ,,روش تحقیق بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ,پروژه بررسی عدم علاقه و ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ - sabzblog.tk albeyin.sabzblog.tk/post/761‎Cachedبررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ. بهترین کار خدمت به خلق خداست فایل پروژه - پایان نامه دانشجویی - یا طرح و آموزشی با تیتربررسی عدم علاقه و ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ - فروشگاه آنلاین ... mastanehinline.payfile.org/product-13812-بررسی-عدم-علاقه-و-توجه-دانش-آموزان-در-کلاس-درس-تا.aspx‎Cachedروش تحقیق بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ در 18 صفحه ورد قابل ویرایش. مقدمه : تاریخ سرگذشت گذشتگان و عبرت آموز آیندگان است . هر کشوری ... فروش دانلودی روش تحقیق بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس ... www.newfilestant.ir/paper7078.html‎Cached14 ا کتبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(روش تحقیق بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت ... عنوان برچسب شما farzad-web.nasrblog.com/post/5601/@‎Cachedکاربر گرامی به سایت ایران دانشجو خوش آمدید . شما به منظور دریافت * بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ * وارد این صفحه شده اید . جهت دانلود و مشاهده ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ - فایل ناب filenab.com/product-58360-بررسی-عدم-علاقه-و-توجه-دانش-آموزان-در-کلاس-درس-تا.aspx‎Cachedبررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ. مقدمه : تاریخ سرگذشت گذشتگان و عبرت آموز آیندگان است . هر کشوری متعلق به تاریخ و گذشته خود است و حوادث ... بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ :: فایلیرا failira.blog.ir/.../بررسی%20عدم%20علاقه%20و%20توجه%20دانش%20آموزان%20در%...‎Cached۱ مطلب با کلمه‌ی کلیدی «بررسی عدم علاقه و توجه دانش آموزان در کلاس درس تاریخ» ثبت شده است - بزرگترین منبع دانلود فایل.