پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

آداب و معاشرت اجتماعی

آداب و معاشرت اجتماعی

خوشرویى و خوشخویى

شاید گیراتر از «حسن خلق‏»، واژه‏اى نباشد که ترسیم کننده روحى‏زلال و طبعى بلند و رفتارى جاذبه‏دار باشد. چیزى که عنوان برجسته‏رفتار یک مسلمان است و معیار کمال ایمان یک مؤمن، آنگونه که‏رسول خدا(ص) نیز، به این فضیلت متعالى آراسته بود.

بخشى از اخلاق نیکو، در «خوشرویى‏» متجلى است، بخشى در«خوشخویى‏» و بخشى هم در «خوشگویى‏». و چه خوش است که به این‏سه «خوش‏» مبارک و مقدس، بپردازیم و از آنها کلیدى براى گشودن‏قلعه دلها و عاملى براى تحکیم رابطه‏ها بسازیم.

خوشرویى

در مواجهه دو نفر با یکدیگر، پیش از هر سخن و عمل، دوصورت با هم روبه‏رو مى‏شود. مواجهه دو انسان با هم و کیفیت این‏رویارویى چهره‏ها، نقش عمده در نحوه گفتار و رفتار دارد و رمزگشایش قفل دلهاست.

«خوشرویى‏»، هم در نگاه مطرح است، هم در لبخند.

هم در گفتار آشکار مى‏شود، هم در رفتار.

چه بسا رابطه‏ها و دوستیهایى که با «ترشرویى‏» و «اخم کردن‏» و«عبوس شدن‏» به هم خورده است. از سوى دیگر مبدا بسیارى از آشناییهاهم یک «تبسم‏» بوده است.

وقتى با چهره شکفته و باز با کسى روبه‏رو مى‏شوید، در واقع کلیدمحبت و دوستى را به دست او داده‏اید. برعکس، چهره اخمو وابروهاى گره‏خورده و صورت درهم و بسته، دریچه ارتباط وصمیمیت را مى‏بندد.

خوشگویى

از شاخه‏هاى دیگر «حسن خلق‏»، که رابطه‏ها را استوارتر و پیوندهارا صمیمى‏تر مى‏سازد، گفتار دلپذیر و شادى‏بخش است. متانت درسخن و ادب در گفتار و زیبایى در کلام، خصلت پاکدلان بى‏کینه است‏و خلق و خوى اولیاء دین.

ارزش انسان و جوهره وجودى‏اش را زبان و بیان روشن مى‏سازد:

یکى تحقیر مى‏کند، یکى تشویق

نوع فایل:word

سایز :18.1 kb

تعداد صفحه:11



خرید فایل



لینک منبع :آداب و معاشرت اجتماعی

10 اشتباه همیشگی در آداب معاشرت - بیتوته www.beytoote.com/art/city.../mistakes-usual-etiquette.html‎Cached Similarآداب معاشرت فقط مختص رفتار شما سر میز غذا نیست، آداب معاشرت انعکاسی از چشم‌انداز کلی شما در روابط اجتماعی و زندگی جمعی است. اینکه در اتوبوس شلوغ جایتان را ... نکاتی جهت آداب و معاشرت اجتماعی؟ - تالارهای گفتمان انجمن بانیان جوان forum.banianejavan.ir/thread-2089.html‎Cached Similarنکاتی در مورد آداب و معاشرت اجتماعی هر شهر یا کشوری دارای آداب رسوم خاصی می باشد که بنا به شرایط زندگی همان منطقه شکل گرفته است. اما به طور کلی در همه جای دنیا ... آداب صحیح رفتار فردی و اجتماعی www.adab2020.blogfa.com/‎Cached Similarیکی از نکاتی که می تواند نشانه رعایت آداب معاشرت اجتماعی باشد و شاید کمتر کسی به آن. دقت کند توجه به مسئله زیر است که عنوان خواهم نمود. اصولا" وقتی شخصی به ... اخلاق و آداب معاشرت اجتماعی - مقالات فارسی ، دانشجویی magahalat.persianblog.ir/post/6/‎Cached Similarاخلاق و آداب معاشرت اجتماعی نویسنده: محمد جهانشاهی - ۱۳۸٩/۱٢/٧. احساس نیاز به معاشرت صمیمانه و همدلی و همراهی با دیگران، علاوه بر این که یکی از جلوه های زندگی اجتماعی ... آداب معاشرت - چگونه معاشرتی خوب با دیگران داشته باشیم؟ adab-moasherat.mihanblog.com/post/4‎Cached Similar3 آوریل 2013 ... بنا بر این، رعایت احترام ،ادب و برخی آداب پسندیده در برخوردهای اجتماعی ،هم شأن و منزلت اجتماعی فرد را بالا می برد و هم جامعه را به سمت یک جامعه با ... آداب روابط اجتماعی را باید آموخت - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../آداب-روابط-اجتماعی-را-باید-آموخت‎Cached5 مه 2013 ... حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند فلانی کلاس اجتماعی ندارد یا از آداب معاشرت چیزی نمی‌داند، همه ما در اجتماع زندگی می‌کنیم و در روابطمان ناگزیر از ... اصول مهم آداب معاشرت · جدید 95 -گهر gahar.ir/اصول-مهم-آداب-معاشرت/‎Cached Similarاصول مهم آداب معاشرت , اصول آداب معاشرت , نکات ضروری آداب معاشرت , چطوری مودب باشیم؟ , روشهای افزایش , تقویت آداب معاشرت , توصیه آداب معاشرت مناسب. ... گـهـر در شبکه های اجتماعی. کپی برداری از مطالب با ذکر نام و لینک گهر مجاز می باشد ، کپی ... چند قانون آداب معاشرت www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=12247‎Cached Similar4 آگوست 2005 ... رعایت برخی آداب پسندیده به شما کمک خواهد کرد تا شأن و منزلت اجتماعی تان ارتقا یابد . در این متن نـکاتـی ذکر شده که می تواند در این امر به شما کمک کند ... هشت قانون کلیدی در آداب معاشرت | آدابکده www.adabkadeh.com/هشت-قانون-کلیدی-در-آداب-معاشرت/‎Cached Similar22 دسامبر 2010 ... در روزگـاران پیـشـیـن به آداب ,و نزاکت اجتماعی بهای بیشتری داده می شد. اما افسوس ... شخصی که دیگران آرزوی معاشرت و شراکت با وی را دارند. و لازم به ... از آداب معاشرت چه می دانید؟ baarsesh.blogfa.com/‎Cached Similarمنبع:کتاب آئین و آداب معاشرت تالیف محمود رفعت. کلمات کلیدی: آداب معاشرت، معاشرت، آئین و آداب معاشرت اجتماعی، رفتار اجتماعی، آداب سخن گفتن؛ آداب راه رفتن، ...