پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی

جریان های اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی

مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی »

نتیجه می گوید: « نخستین بار ایرانیان تاریخ را درک کردند و آن را به دورانهای مختلف تقسیم کردند» و هرودوت تاریخ خویش را چنین آغاز می کند: «به روایات ایرانیان بهترین تاریخ شناسان هستند….»[1].

غرض از نقل دو قول مذکور این بود که در آغاز، علم تاریخ در بیشتر کشورهای شرق و غرب، علمی ناشناخته بود و فقط در ایران وقایع روزانه در بار و رویدادهای کشور را در روزنامه ها، آیین نامه ها، خداینامه ها، تاج نامه ها، سالنامه ها و شاهنامه ها می نوشتند. اما این بدان مفهوم نیست که در آن دوره، تاریخنگاری به مفهوم امروزین رواج داشته است، بلکه بر عکس در ایران عصر باستان تاریخنگاری اهمیت زیادی نداشت و حتی یک اثر تاریخی واقعی که متعلق به این دوره باشد در دست نیست.

اشپولر می گوید: « در میان نوشته های جوامع زردشتی بعد از اسلام و در میان آثار فارسیان هند (پناهندگان زردشتی سال 98/717) هیچ اثر واقعی تاریخی، چه از ریشه قبل از اسلامی و چه بعد از اسلامی دیده نمی شود. »[2]

وی پس از ذکر تاریخچه ای از تاریخنگاری اعراب قبل و بعد از ظهور اسلام، نتیجه می گیرد که بنابر این در بان عربی نوعی تاریخنگاری وجود داشت که در زبان فارسی دیده نمی شده است و همین امر دلیلی بوده برای اینکه ایرانیان، آثار تاریخی شان را به زبان عربی بنویسند[3] همچنانکه تاثیر زبان عربی در جهان اسلام و ضرورتی که ایرانیان برای حفظ تماس خودشان با دنیای عرب احساس می کردندن، می تواند دلایل دیگر این رویکرد در عرصه تاریخنگاری باشد.

درست است که شعر و تاریخ در اعراب، عمری دیرینه داشته ولی نوشته هرودوت، پدر تاریخ را که بی شک با تاریخ ایران و ملل مختلف آشنایی کامل داشته است را نیز نباید با بی اعتنایی برگزار کرد.


[1] - یکتایی، مجید، تاریخ شناسی، ص 12.

[2] - اپپولر – برتولت، مقاله تکوین تاریخنگاری ایران، مندرج در کتاب تاریخنگاری در ایران، ترجمه یعقوب آژند ص 14 – 13.

[3] - همانجا، ص 15.

فهرست مندرجات

بخش اول

کلیات

فصل اول: مختصری از تاریخنگاری در ایران تا عصر پهلوی 1

فصل دوم: کلیاتی در تاریخنگاری دوره پهلوی 13

بخش دوم

جریانهای اصلی تاریخنگاری در عصر پهلوی

فصل اول: جریان شرق شناسی

شرق شناسی و دیرینه آن 33

ایران شناسی و ایران شناسان مهم 41

سیاست شرق شناسی- سیاست ایران شناسی 50

روش سیاسی و رهیافت تاریخنگاری لمبتون 61

4-I- نقش سیاسی لمبتون در ایران 64

الف- همزیستی مسالمت آمیز: توده ای نفتی – توده ای روسی 66

ب- لمبتون و قحطی نان 75

ج- میس لمبتون 80

د- میس لمبتون و کودتای 28 مرداد 86

فصل دوم: جریان ناسیونالیستی

کارنامه فرهنگی 103

1- تاریخنگاری محتاط 103

2- ناسیونالیستی محافظه کار 111

بخش سوم

جریان آکادمیک

بررسی و نقد تاریخنگاری اقبال 118

بخش چهارم

جریان مارکسیستی

جریان مارکسیستی 130

فصل اول: زمینه های تاریخی پیدایش مارکسیسم 132

فصل دوم: اندیشه های اساسی مارکس در باب تاریخ 132

الف- حتمیت تاریخی، پیروزی پرولتاریا: الغای مالکیت خصوصی و الغای دولت 139

فصل سوم: تاریخچه ورود اندیشه مارکسیستی به ایران 142

فصل چهارم: تاریخنگاری مارکسیست، لنینیستی در ایران (انجماد و انحراف) 155

الف- علمی بودن تاریخ 158

ب- سیر تاریخ ایران 159

ج- شخصیت در تاریخ 163

د- عدم بی طرفی در نگارش تاریخ 164

هـ- سبکی برانگیزنده- موضوعی واحد 165

بخش پنجم

نتیجه گیری کلی

نتیجه 169

فهرست منابع 184



خرید فایل



لینک منبع :جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی

جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی | بنیاد محقق طباطبایی mtif.org/p/book/5669/جریانهای-اصلی-تاریخ-نگاری-در-دوره-پهلوی‎Cached Similarعنوان: جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی زبان: فارسی ایران > تاریخ نویسی > قرن14 | ایران > تاریخ > پهلوی، ۱۳۰۴- ۱۳۵۷ رده کنگره: D S R 9 0 / ف 6 ج 4 ... جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی - دانلود پروژه و پایان نامه payanname20.filenab.com/product-55868-tahghigh.aspx پژوهش جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی ایران شناسی و ایران شناسان مهم لمبتون و قحطی نان میس لمبتون و کودتای 28 مرداد بررسی و نقد تاریخنگاری اقبال ... مقاله جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی | نایس مقاله‌ها! nicearticles.ir/article/مقاله-جریانهای-اصلی-تاریخ-نگاری-در-دور‎Cached27 سپتامبر 2016 ... مقدمهنتیجه می گوید « نخستین بار ایرانیان تاریخ را درک کردند و آن را به دورانهای مختلف تقسیم کردند» و هرودوت تاریخ خویش را چنین آغاز می کند «به ... کاملترین فایل پایان نامه جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی ... www.sarvoptdl.ir/file9494.html‎Cachedکاملترین فایل پایان نامه جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی. آگوست 4th, 2016 بدون دیدگاه. شعار همیشگی ما مشتری مداری و کسب رضایت شما عزیزان می باشد. دریافت فایل تحقیق جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی ... www.sarvoptdl.ir/file9430.html‎Cached3 آگوست 2016 ... بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید عنوان محصول دانلودی:تحقیق جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی یکی از بهترین فایل ها در این موضوع ... [PDF] تحقیق جریان های اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی - اِی‌اِم‌پی! amparticle.tk/.../5870-تحقیق-جریان-های-اصلی-تاریخ-نگاری-در-دور.pdf‎Cachedداﻧﻠﻮد ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﻣﻮرد ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺗﺎرﯾﺦ ﻧﮕﺎری در دوره ﭘﻬﻠﻮی، در ﻗﺎﻟﺐ doc و در 155 ﺻﻔﺤﻪ، ﻗﺎﺑﻞ. وﯾﺮاﯾﺶ، ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺨﺶ اول: ﮐﻠﯿﺎت، ﻓﺼﻞ اول: ﻣﺨﺘﺼﺮی از ﺗﺎرﯾﺦ ﻧﮕﺎری در اﯾﺮان ﺗﺎ ﻋﺼﺮ ﭘﻬﻠﻮی، ﻓﺼﻞ دوم:. دانلود فایل ( تحقیق جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی) 9rfs7r.afradlc.pw/‎Cachedدانلود فایل ( تحقیق جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی) دانلود پایان نامه جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی – خرید ... www.novinmgali.ir/?p=3519‎Cached8 نوامبر 2016 ... بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید. با سلام حضور مشتریان گرامی.شما به صفحه اختصاصی پایان نامه جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی وارد ... خرید آنلاین پایان نامه جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی shameparvan.ruzfa.ir/post/2620‎Cachedما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم نام محصول دانلودی: پایان نامه جریانهای اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی تحقیق جریان های اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی - 8614 article8.ir/2016/data-8614.html‎Cachedدانلود تحقیق در مورد جریان های اصلی تاریخ نگاری در دوره پهلوی، در قالب doc و در 155 صفحه، قابل ویرایش، شامل بخش اول: کلیات، فصل اول: مختصری از تاریخ نگاری ...